Vi kan inte
förebygga eller stoppa ungdomarnas drogbrukning genom att testa dem i skolan. Varken
frivilliga eller obligatoriska tester funkar. Likaså spelar det ingen roll om
resultatet är hemlig eller inte. De som använder narkotika, skulle använda dem
i alla fall.
Det är inte
rimlig att börja tester, när det finns så många öppna frågor bland annat om
testningens frifillighet. Ska testerna vara frivilliga eller obligatoriska? Om
de är frivilliga, de måste vara faktiskt detta. Och om testerna är
obligatoriska, ska vi automatiskt testa alla elever i alla skolor?
Man måste också
redogöra för vem är den som bestämmer vem ska testas. Är det läraren, rektorn
eller skolsköterskan? Om det är läraren, som har en dålig relation med eleven,
finns det risk att läraren missbrukar makten.
Vi också borde
vara oroliga för elevernas rättsskydd. Om testning är frivilligt, vad händer om
eleven avböjer? Fast eleven är inte användare, finns det fara att denne blir
brännmärkt. Det finns redan en exempel i Finland där en elev relegerad från
skolan när hon avböjde testen. Hon hade inte använt droger.
Det är sant, att
genom testning kan man hitta och rädda sådana användare, som kanske har prövat en gång. Trotts allt drogtestet är inte det absolut bästa och mest
vetenskapliga sättet för att se om ungdomar använder droger eller inte. Tyvärr
testerna är opålitliga, och de ger inkorrekta resultaten. Det har hänt, att
absolut rena ungdomar har fått resultatet om droganvändning.
I stället av
testning borde vi göra drogförebyggande arbete, vi borde upplysa och utbilda
våra ungdomar. Vi borde behandla ungdomarnas missbrukning helhetsbetonad, inte
bara domdera om droger. Det är bäst att berätta om risker om droger, och om
riskerna som gäller det första provet. Men samtidigt är det viktigt att stöda
ungdomarnas social kompetens och förstärka deras självkänslan. När skolan och
föräldrarna tillsammans stöder ungdomar, har de stora chanser för livet utan
narkotika.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar