torsdag 26 juli 2012

3. Simon och ekarna
Igår har vi haft den andra och sista diskussion om boken Simon och ekarna. Jag upptäckte två punkter som jag inte hade tänkt och de var mycket intressanta: samhällsklasser och hur en religion kan ärvas.
Under boken finns det två klara samhällsklasser: Larssons och Lentovs familjer. Den första är en ödmjuk familj som inte har så mycket pengar och alla sina ägodelar kommer från sitt hantverk. Tvärtom är Lentovs familj en rik och vi kunde säga att sin väl ekonomi kommer från ett intellektuellt jobb. I romanen kommer de att bete sig som bara en familj, inte två. Det är överraskande och jag hade inte insett det så det var en fruktbar diskussion.
Det andra temat, hur en religion kan ärvas, är mycket intressant och jag hade inte insett heller. En kamrat sade att man inte kan ärva en religion, man blir religiös. Däremot, säger vi inte att ett land är muslim eller kristen eller Islamism, m.m.? Ett land är sina medborgare så det är klart att samhället påverka på vår religiösa tro. Frågan är: är den här påverkan så strong att en religion är ett arv eller bara vår uppfostran? På Simon och ekarna är det ett arv. Jag håller inte med det så jag ska göra ett betänkande i en essä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar