torsdag 12 juli 2012

Simon och ekarna-3

  Citat 1 (sid 227):

 "Och Simon sov så gott som ett barn,invävd i vänliga drömmar, susande gräs,    ljus trygghet.''  


Författaren berättar att för flera dagar, var Simon hos Iza.Sedan planerade han att åka tillbaka till Göteborg.På vägen mötte han en lastbil chaufför, som hette Andersson.
Andersson erbjöd Simon för att resa med han i hans lastbil. Och förstås tackade Simon ja eftersom han hade inte så mycket pengar för att resa vidare. Simon var jättetrött,så vilade han.Han sov så djupt med 
vackra drömmar om gräsmark och säkerhet, som han hade alltid i sitt sinne.

Fredriksson har jämfort Simon med ett små barn,som sover så där slarvigt och drömmer om vilka han tycker om.

Jag i min barndom sovade sådant också och ville absolut inte att någon störa mig.


Citat 2 (sid 285):

"Men jag skrev,Klara,jag har hela högar avv brev,som din pappa sände tillbaka oöppnade.Jag bråkade om vårdnaden,jag använde hela mitt morsarv på advokater. Men då för tiden var det hårt,jag hade ingen chans,jag hade ju varit otrogen."


Stackars Klara! Hon ordnade för att prata med sin mor,som lämnade klara och var borta när hon var som ett litet barn.Klara trodde att hennes mamma hade aldrig tänkt om henne och för den här orsaken hade hon aldrig försökt att få Klara tillbaka.

Men hennes mor svarade att hon skickade många brev till klara och försökte via advokaterna att ha henne, men det hade gått inte.

Sammanfallande i verkligheten,genomgick min mans kusin samma situationen.Han ville att träffa sina barn som var hos deras mor, som ville absolut inte att barnens far möter de.

 Sådana barn tycker att en av deras föräldrar är inte ärlig med dem. Föräldrars skilsmässa borde inte påverka barnen.De är så känsliga och ömtåliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar