onsdag 11 juli 2012

Simon och ekarna-2

Citat 1 (sid.96):

'Sedan gick Erik in,tvättade sågspånen av hals och händer,rakade sig och drog på sig bästa kostymen, som var vintrig och mörkblå.Det fanns ingen struken skjorta men Simon plockade trädgårdens alla nyutslagna tulpaner till ett väldigt fång.'


Författaren i det här citatet har beskrivit att Karin, som var sjuk och låg på kliniken, lovade Simon att hon skulle bli frisk igen, både för Simons och Eriks skull.
Med den stor glädje, cyklade Simon så fort till Erik för att berätta om det allt för 
honom. De blev så lyckliga att tårarna verkade i deras ögon.
Erik började att förberedda sig för att träffa Karin. Han tog på sig den bästa kostym han hade. Simon hämtade ett tulpanbukett för Erik för att presentera det till Karin.....för att ge henne en ny hopp och färger av livet.

Det påminner mig när jag var 8 år gammal och mitt vänster ben opererades. Jag var så ledsen och blev hopplös att jag kunde inte springa och leka med mina syskon. Men en underbar dag, kom mina syskon på sådant sätt,dvs med blommor,presenter och gratulationskort. Dessa alla var så betydelsefulla för mig.Jag kände en ny makt av livet inom mig.

Citat 2 (sid.147):

'Hon berättade om vintern när hon gått uppe om nätterna för att ge honom      extramål, hur hon sutit där i köket med spädbarnet i sina armar och haft starka och besynnerliga tankar.'


Fredriksson berättar att en dag hos Karin, skulle en kvinna , som hette Lisa, komma och sköta hennes hus. Det var så att Karin behövde vila lite.Då de både, Simon och Karin fick en bättre chans för att diskutera allt om 'judehataren.' Dessutom det,Karin också förklarade hur hade hon varit tillgänglig för Simon när han var ett små barn,för att ge honom mat på oregelbundna tider. Och hur hade hon ordnat köket med ett barn med sig. Karin hade det allt i sin sinne,dvs krig,svårigheter och hat mot de som jude.

I mitt hemland i lantliga område,finns det sådana familjer som är fattiga,obildada och olärda.Feodala familjer där hatar sådana familjer.Kvinnor som är fattiga,bör arbeta hårt  med många små barn med sig utan någon ursäkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar